.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نشست معاون فرهنگی دانشگاه مازندران با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر حیدر جانعلی زاده چوب بستی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران به همراه دکتر امامعلی شعبانی مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی در دیدار با دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده طی یک ماه و نیم گذشته، به تشریح سیاست ها، توانمندی ها و برنامه های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران پرداختند.


در ذیل، متن کامل گزارش این نشست را مشاهده می کنید:


در این دیدار که حدود یک ساعت به طول انجامید، دکتر جانعلی زاده، هدف از این ملاقات را بیان گزارشی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی انجام شده طی یک ماه و نیم گذشته در دانشگاه مازندران و نیز تشریح سیاست ها، توانمندی ها و برنامه های این دانشگاه اعلام کرد.


دکتر جانعلی زاده حضور نیروهای بسیجی و جبهه و جنگ در موقعیت های مهم کشور را نعمتی الهی دانست و از این جهت از حضور جناب دکتر هاشمی در موقعیت فرماندهی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف به عنوان نعمتی بزرگ برای مجموعه علوم انسانی کشور، خاصه علوم اجتماعی یاد کرد و یادآور شد که با حضور ایشان و دوستان بزرگوار و مخلص جبهه ای همچون دکتر هاشمی، دکر تقی آزاد ارمکی، دکتر شارع پور، دکتر علیوردی نیا، دکتر رضایی و سایر عزیزان بسیجی در دانشگاه های کشور و در دانشگاه مازندران می توان کارهای خوب و بزرگی انجام داد.


دکتر جانعلی زاده ابراز نظر کرد که راه نجات کشور از خستگی ها و مشکلات و کلید حل مسایل جامعه در گرو مدیریت جهادی با اخلاص اجتماعی و عشق الهی است.


وی در تشریح این مهم، از مثلث پیروزی نام برد که اضلاع سه گانه ی آن عبارتند از علم، عقل و عشق. به نظر دکتر جانعلی زاده آنچه در این اضلاع سه گانه مهم تر است عبارت از عشق می باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، مجاهدان عرصه ی هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و ایثارگران حادثه پلاسکو را نماد و مصداق های بارز و بلندی از برخورداران این سه ویژگی اساسی دانست و در موضوع اهمیت عشق الهی تصریح کرد که علت و غایت هستی عشق است و با بهره گیری از تعبیر استاد و دانشمند ارجمند جناب دکتر بهادری نژاد (استاد تمام رشته ی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف) که فرموده بودند که ما زاده شدیم تا شاد باشیم، استفاده کرده و گفتند ما زاده شدیم تا شاد باشیم و شاد سازیم و به همین دلیل فلسفه ی اصلی پذیرش مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی و هدف اصلی خدمت در این حوزه را عشق الهی و اجتماعی دانست و تاکید کرد که ما برای عشق و رفاقت آمده ایم و لذا همت اصلی خویش را تلاش هرچه بیشتر برای تحقق گفتمان عشق و رفاقت معطوف خواهیم کرد.


دکتر جانعلی زاده ضمن بیان گزارشی از جلسات و نشست های انجام شده با دبیران کانون های فرهنگی، دبیران انجمن های علمی، سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی، اعضای تشکل های اسلامی مثل بسیج دانشجویی، انجمن های اسلامی (انجمن ایران اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران)، اعضای شورای خوابگاه ها، به تلاش های انجام شده از جمله احیای شورای خوابگاه ها، برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه مازندران (15 تا 18 اسفند 95)، برگزاری کارگاه آموزشی فرهنگی انجمن های علمی دانشجویی: چالش ها و فرصت توسط دکتر شارع پور، اکران فیلم های مستند مربوط به آسیب های اجتماعی با حضور استادان دانشگاهی و دانشجویان به همراه نقد این فیلم ها اشاره کرد.


دبیر شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای استان مازندران از گفتمان عشق و رفاقت، آشنایی و تعامل با نخبگان فرهنگی – علمی، احترام و تکریم دانشگاهیان خاصه نخبگان فرهنگی به عنوان برخی از سیاست های راهبردی این معاونت نام بر. در همین راستا، از فقدان نگاه همه جانبه به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی معطوف به هر سه رکن دانشگاه یعنی دانشجو، کارمند و استاد به عنوان یکی از نقص های فعالیت فرهنگی در دانشگاهها یاد کرد.


وی در ادامه فقدان تعریف و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی مشترک توسط انواع تشکل های اسلامی دانشگاهی (مثل انجمن های علمی، کانون های فرهنگی انجمن های اسلامی، شورای خوابگاه ها و بسیج اساتید) را از دیگر نقص های مربوط به این حوزه عنوان کرد و تاکید داشت که ما با بیان سیاست گفتمان عشق و رفاقت، به دنبال رفاقت میان این ارکان و تشکل ها هستیم تا با هم افزایی همه ی تشکل ها، کارهای فرهنگی قوی تر و موثرتر، طراحی و اجرا شود تا ان شاء الله به نشاط و تعالی بیشتری منتهی گردد.


دبیر شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، در بخش دیگری از سخنانش در دیدار با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف به بیان ایده های نو و توانمندی های دانشگاه مازندران در عرصه های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.


وی در این دیدار از ضرورت های نامگذاری هفته ای به نام «هفته ی فرهنگ و هنر دانشگاهی» در تقویم سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یاد کرد و طرح پیشنهادی دانشگاه مازندران را در این خصوص تقدیم معاون وزیر کرد.


دکتر جانعلی زاده همچنین به ظرفیتهای قابل توجه و در عین حال آمادگی دانشگاه مازندران برای راه اندازی مرکز مطالعات اجتماعی فرهنگ ایثار و شهادت، مرکز مطالعات رصد فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور، راه اندازی مرکز بررسی و برگزاری جشنواره پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مربوط به مسایل فرهنگی و اجتماعی خاصه آسیب های اجتماعی و نیز برگزاری نشست ها و جشنواره های منطقه ای و ملی دانشگاهی اشاره کرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران ضمن بیان کارکردهای مفید و اثربخش وجود مجتمع فرهنگی در دانشگاه ها، از فقدان مجتمع فرهنگی در دانشگاه مازندران به عنوان یک خلأ فرهنگی بزرگ آن هم در دانشگاهی که دانشگاه معین منطقه ی شمال کشور محسوب می شود، یاد کرد و از دکتر هاشمیجهت انجام این مهم درخواست مساعدت نمود.


دکتر جانعلی زاده در پایان توضیحاتش، ضمن دعوت از معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و مدیران و همکارانش برای حضور در جشنواره منطقه ای قرآن و عترت و اختتامیه تقدیر از کارگردانان فیلم های مستند مربوط به آسیب های اجتماعی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه مازندران ضمن مجاهدت جهادی در انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی فاخر، بتواند نقش ممتازی را در این راستا ایفا نموده و هرچه بیشتر از مساعدت های مادی و معنوی وزارت عتف خاصه حوزه ی معاونت فرهنگی و اجتماعی بهره مند گردد.


دکتر امامعلی شعبانی، مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران در ادامه از ارتقاء سطح و جایگاه فرهنگی دانشگاه مازندران، اهم برنامه های انجام شده در یکماه گذشته، سیاستها و برنامه های کلان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گزارش مفصلی را ارایه کرد.


در ادامه این جلسه ، دکتر سید ضیاء هاشمی، ضمن تشکر از مدیران قبلی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، ایده ها و پیشنهادهای دکتر جانعلی زاده و دکتر شعبانی را مهم و ارزشمند ارزیابی کرده و نسبت به تحقق آنها وعده ی مساعدت و پیگیری مجدانه داد.


وی ضمن خرسندی از حضور متخصصان علوم انسانی در راس معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، از ادبیات جهادی دکتر جانعلی زاده تمجید کرد و آن را ارزشمند دانست و از آن به عنوان شیوه ای موفق در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعبیر کرده و بر لزوم ترویج آموزه های فرهنگ ایثار و شهادت تاکید نمود.


دکتر هاشمی، از تعبیر دکتر جانعلی زاده در تبیین فلسفه ی خلقت (عشق، شاد بودن و شادزیستن و شاد ساختن) بسیار تمجید کرد و با استناد و ارجاع به منابع دینی و سخنان برخی پیشوایان و مراجع مهم دینی ابراز عقیده نمود که فلسفه ی اصلی دین شیرین ساختن زندگی است. دین می خواهد انسان لذت پایدار داشته باشد؛ هم لذت مادی و هم لذت معنوی. فلسفه ی فرهنگی ما ابتهاج وشاد بودن است.


دکتر هاشمی در فرازی دیگر از سخنانش به امکان راه اندازی گفتگوی سازنده در دانشگاه ها و بین افراد و تشکل های دانشگاهی را یادآور شد و بر مهم بودن و ضروری بودن این گفتگوی سازنده تاکید کرد.


وی تلاش برای انچام گفتگوی سازنده بدون توهین را لازمه توسعه ی کشور دانست. در همین راستا، تصریح و تاکید کرد که لازم است تنوع را بپذیریم و از گفتگوی سازنده استقبال کنیم، البته به شرطی که به تقابل کشانده نشود؛ چراکه تقابل ضد قانون، ضد سیاست نظام و مخالف نظر رهبری است.


وی در این خصوص اشاره کرد: انجام و اجرای گفتگوی سازنده بین تشکل ها گر چه اصل مطلوبی است، اما کار سخت و دشواری خواهد بود. در این میان نضج و رشد مناسب بلوغ اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه ها می تواند از نقاط قوت آن تلقی شود.


دکتر هاشمی از موقعیت ها نه به عنوان غنیمیت، بلکه به عنوان امانت یاد کرد و از دوستان دانشگاه مازندران، مدیران سابق، شخص جناب دکتر میرنیا و اعضای گروه علوم اجتماعی خاصه دکتر شارع پور و دکتر علیوردی نیا به عنوان سرمایه های کشور یاد کرده و از خداوند بزرگ برای دکتر جانعلی زاده و دکتر شعبانی و همکاران شان آرزوی سلامتی و موفقیت نمود.


لازم به ذکر است که جلسه با مدیر کل فرهنگی و اجتماعی –دکتر ایرجی- دکتر رحیم زاده مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیران اداره کل سیاستگذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر برنامه های سفر کاری معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران بود. در همین راستا ضمن توافقات متعدد در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، برگزاری نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای سراسر کشور به میزبانی دانشگاه مازندران در اردیبهشت سال 1396 مورد تصویب قرار گرفت.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.1 seconds.